lørdag den 16. juni 2012

"Regeringen sminker et lig" ... Indlæg bragt i Berlingske den 15. juni 2012

Regeringens trafik-milliard, som blandt andet skal sikre lavere billetpriser i den kollektive trafik , sminker i virkeligheden en kollektiv transportsektor, som for især DSBs vedkommende er dybt forgældet, rystende ineffektiv og meget lidt produktiv.

Lod man i stedet markedskræfterne råde, som det eksempelvis er sket med Arrivas indtog i det midt-og vestjyske, ja, så var det slet ikke nødvendigt med disse kapitalindsprøjtninger for at holde skeletterne inde i skabene.
DSB har trods et årligt statstilskud på 3,6 mia. kr. netop fremlagt et katastrofalt årsregnskab for 2011 med et underskud på mere end 850 mio. kr. Etaten har endvidere siden 1999 formået at opbygge en gæld på mere end 17 mia. kr., som betyder årlige renteudgifter på mere end 500 mio. kr., hvilket formodentlig ville få enhver anden virksomhed til at overveje en betalingsstandsning. DSB holdes udelukkende oven vande af statslige garantier for den store gæld. Den helt store ulykke er imidlertid, at der er meget lidt udsigt til bedring. Trods ihærdige initiativer fra den nye ledelse i DSB på at reducere omkostningerne, er virksomheden så hårdt belastet af - for at sige det ligeud - alt for mange og dyre medarbejdere, dyre lejemål og mangel på effektiv drift i alle hjørner af den store koncern, at sammenbruddet lurer. Læg dertil de uhyrlige problemer med IC4, det katastrofale svenske eventyr samt miseren om DSBFirst, og man har storylinen til en veritabel gyser om griseri med skatteborgernes penge.
Til sammenligning viser et nylig offentliggjort notat fra Rigsrevisionen, at staten 2003-2010 har sparet mere end 300 mio. kr. ved at lade Arriva køre tog på strækningerne i Midt-og Vestjylland, i stedet for at lade DSB fortsætte driften. Det regnestykke kunne regeringen med fordel bruge lidt kræfter på at brede ud til hele eller dele af resten af dansk jernbanedrift - ikke mindst af hensyn til skatteyderne.

Med andre ord, smider regeringen gode penge efter dårlige ved at blive ved med at poste penge i et dårligt drevet DSB, som nærmest dag for dag øger gældsætningen. Ved ikke at gøre noget strukturelt ved DSB skubber man reelt en økonomisk katastrofe foran sig, som i sidste ende risikerer at komme til at koste statskassen og dermed skatteyderne virkelig dyrt.
Martin Geertsen MF ( V), medlem af Folketingets Transportudvalg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar