lørdag den 21. februar 2015

Regeringens plan for anti-radikalisering er for slap

Heller ikke en borgerlig regering kan garantere den danske befolkning ultimativ tryghed. Men vi kan gøre mere for at bekæmpe radikalisering. Også mere end regeringens terror-plan lægger op til. 

Danmark er blevet ramt af terror. Begået af en gerningsmand, der er født og opvokset i Danmark. En person, der har levet hele sit liv i København, deltaget aktivt i det danske foreningsliv og været i gang med en ungdomsuddannelse, men som desværre endte sine dage som en forblændet radikal islamist.

Vi har mindet de dræbte, hyldet de sårede og helt berettiget rost politiets indsats. Vi har husket hinanden på, at vi skal værne om de værdier, som vi insisterer på er indiskutable i vores land. Vi er stået fast i kampen for vores demokratiske samfundsform med alle dens frihedsrettigheder.

Men terroren i København har også mindet os om, at alle ikke vil det samme som os. Der findes mennesker i Danmark, som er født og opvokset i vores land, men som ikke ønsker at være en del af det danske fællesskab. De er tonet frem på TV-skærmen og har tilkendegivet, at angrebene mod Krudttønden og Synagogen i København var retfærdige og kan begrundes. Det er i dagene efter angrebene desværre blevet klart, at nok handlede gerningsmanden tilsyneladende på egen hånd, men med sympati og opbakning fra en hård kerne af islamister bosiddende i Danmark.  

Terror kan ikke undskyldes – heller ikke med religiøse begrundelser. Det bør her efter det største terroranslag i Danmark i nyere tid være helt klart, at det dybeste skel i vores land anno 2015 går mellem på den ene side tilhængere af en totalitær politisk ideologi funderet i islam, som med religiøse argumenter forsøger at retfærdiggøre mord og terror og på den anden side verdslige og demokratisk indstillede mennesker, der ønsker et samfund baseret på de danske frihedsværdier. Bukkene er blevet skilt fra fårene.

De seneste dage har med tragisk tydelighed vist os, at kampen mod radikalisering ikke kun bekæmpes i Syrien og Irak. Vi skal selvsagt forhindre unge muslimer i at rejse i hellig krig i Mellemøsten og forhindre terrorister i at rejse ind i Danmark. Men vi skal også sætte hårdere ind i forhold til at bekæmpe radikalisering af personer, som er født og opvokset i Danmark.

Regeringen er netop kommet med et udspil til bekæmpelse af terror og radikalisering. Vi kan i Venstre sagtens se os selv i de fleste af regeringens forslag. Men skal jeg være helt ærlig virker det mest som om, at regeringen har bedt de statslige embedsmænd om at tømme hoveder og skuffer for alle forslag, der blot minder om terrorbekæmpelse. Lidt mindre tanke har der været på, om forslagene virker og er vidtgående nok. Penge til PET og FET samt bedre redskaber til analyse af terrortrusler giver nogle af svarene. Men regeringen bør se bredere på problemstillingen. Vi mener, at følgende forslag som minimum bør tilføjes regeringens indsats mod radikalisering og terror:

1.   Bedre vilkår for politiet

Bedre vilkår for det almindelige politi er stort set fraværende i regeringens plan. Det kan undre, eftersom det i de senere dage er kommet frem, at politiet som minimum mangler træning i at håndtere deres egne skydevåben. Det bør selvfølgelig håndteres i forbindelse med en styrkelse af den danske indsats mod terror og radikalisering.

2.   Radikale islamister skal isoleres i fængslerne

Det bør ikke – som foreslået i regeringens plan – kun undersøges. Nej det bør være helt klart, at danske fængsler ikke skal være koranskoler for kriminelle muslimer, der kan videreuddannes til at føre hellig krig på dansk grund. At unge bandemedlemmer skal afsone deres straf side om side med terrormistænkte er uacceptabelt. Derfor skal kendte islamister selvfølgelig isoleres i de danske fængsler.

3.   Ingen støtte til radikale islamister

Man har oplevet det i Århus, man har set det i København. At kommunerne har givet støtte til eller stillet lokaler til rådighed for organisationer, som har en islamistisk dagsorden. Efter vores opfattelse er det ikke en kommunal opgave at støtte radikale islamister eller på nogen måde fremme deres sag. Kommunerne skal derfor altid kunne sige nej til at støtte foreninger eller f.eks. udleje lokaler, hvis det vurderes, at støtte eller udlejning modarbejder grundlæggende danske værdier som demokrati og ligestilling.

4.    Håndfast forebyggelse

Kommunerne spiller en altafgørende rolle i bekæmpelsen af radikalisering af unge muslimer – og bør også spille en større rolle end i dag. For eksempel skal anvendelsen af forældrepålæg, hvor en kommune kan sanktionere en familie økonomisk, hvis den ikke formår at holde et barn på sporet, strammes gevaldigt op. Kommunerne skal i højere grad end i dag forpligtes til at ”holde øje” med unge mennesker i risiko-gruppen.

5.   Straf til personer, der opfordrer til hellig krig

Vi har tidligere foreslået, at der skal indføres indrejseforbud til områder i verden, hvor der er risiko for at man vender radikaliseret tilbage til Danmark. Det kan f.eks. være ophold i Syrien eller Irak med henblik på at deltage i krigshandlinger side om side med ISIS. Et indrejse-forbud til eksempelvis Syrien og Irak vil samtidig gøre det muligt i højere grad at straffe personer, der opfordrer til at rejse i hellig krig i de lande. For er det strafbart at rejse ind i terrorzonerne i Syrien og Irak, ja så bliver det også strafbart at opfordre til at rejse ind i områderne. Når radikaliserede imamer og andre opfordrer unge muslimer til at rejse i hellig krig vil vi altså gøre det forbundet med straf-risiko.

6.   Mistet dansk statsborgerskab ved terror

Danmark skal være et frit og åbent land. Det skal vi værne om. Men vi skal ikke være tossegode og huse mennesker, der vil vores værdier til livs. Og der er behov for markante og – indrømmet – besværlige lovændringer. Det er i dag ikke muligt at fratage en naturaliseret dansk statsborger vedkommendes statsborgerskab i forbindelse med en dom for terror, hvis det betyder, at den pågældende bliver statsløs. Samtidig er Danmark i dag forpligtet til at give statsborgerskab til statsløse helt uagtet, at de af PET vurderes at kunne være til fare for statens sikkerhed. Det er utilfredsstillende. Vi ønsker, at adgangen til at fratage dansk statsborgerskab i forbindelse med domme for terror udvides, og at Danmark ikke forpligtes til hovedløst at give statsborgerskab til statsløse, som er en potentiel trussel mod danskernes sikkerhed.

Lad det være slået fast med syvtommersøm. Intet demokratisk samfund kan, uanset politiske initiativer, sikre sig 100 pct. imod terrorangreb. I så fald er det samfund ikke længere demokratisk. Men vi kan gøre mere. Vi kan se kritisk på den anti-radikaliseringsindsats, der i dag finder sted. Vi kan stramme op, hvor der er behov. Vi skal ikke bare fortsætter, som vi plejer.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar